Solutions journalism (tedy žurnalistika zaměřená na řešení) je novinářský přístup, který seznamuje publikum s již existujícími reakcemi na společenské problémy. Pokračuje ve vyprávění příběhu tam, kde běžná žurnalistika obvykle končí. Ne[1]seznamuje publikum jen s problémem, ale věnuje se reakci společnosti na tento problém – zabývá se podrobnou analýzou existujících odpovědí – řešení. Přitom ale nehledá dokonalé řešení, nýbrž zkoumá, jak se lidé s nesnázemi vypořádávají, co funguje a proč. Rozkrývá principy, jak přesně dané řešení funguje, a co jsou jeho slabé stránky. Přináší publiku konstruktivní obsah, inspiraci a návody na přístupy, které se prokázaly jako společensky prospěšné a mají dopad. Ukazuje, že se s problémy dá něco dělat. „Mnozí z nás se stali novináři, protože chceme, aby naše práce měla dopad, chceme zlepšovat svět. Ale odhalování darebáctví není jediným způsobem, jak něco ovlivnit. Odkrývat problémy je samozřejmě zásadní – ovšem dopad se ještě více zvětšuje v případě, že společně s problémy informujeme i o tom, jak je lidé řeší. Například novináři píšící o vzdělávání přinášejí šokující příběhy o tom, jak veřejné školy nechávají propadávat chudé děti. Jejich články by ale měly větší dopad, kdyby také psali o tom, jak některé jiné školy vzdělávají všechny své studenty a jak to dokázaly. Takové příběhy dodávají čtenářům, posluchačům a divákům energii. Takové příběhy mění veřejnou debatu. A mění vládní politiky.“ (Základní manuál pro Solutions Journalism, Solutions Journalism Network)
číst dál