Setkání na Růžovém paloučku

Napsal Zdeněk Beil (») 23. 4. 2023 v kategorii J.A.Komenský, přečteno: 20×

Letošní setkání proběhne dne 2. července 2023 od 14 hodin na Růžovém paloučku u Litomyšle. Posvěcení budoucího slovanství – jasnozřivá symbolika na Růžovém paloučku je článek na blogu  Karla Funka, karelfunk.bloger.cz/Cechy-a-Morava-trochu-esotericky/Posveceni-budouciho-slovanstvi-jasnozriva-symbolika-na-Ruzovem-paloucku-Hus-Komensky-Posvatne-mysticke-misto-Reakce-a-vzacna-vzpominka-Alfreda-Strejcka-aj.

Text je součástí připravované (vyjde asi za měsíc) knihy Alfreda Strejčka a Karla Funka  „Rozpravy z Růžového paloučku – Komenský stále potřebný“, část textu cituji:

Na památku bolesti a lásky Českých bratří, loučících se zde v čele s Komenským se svou vlastí, zde byl roku 1921 postaven měděný pomník. Byl postaven v den letního slunovratu, v den nejdelšího slunečního svitu. Je umělecky zpracovaný ve formě čtyřhranného obelisku, ukončeného mosaznou koulí. Ta je opásána železným kruhem s postavami Cyrila a Metoděje a dvěma reliéfy Komenského. To patrně naznačuje spojení sil pravé slovanské víry, přijaté od našich věrozvěstů, s Českými bratřími. Na obelisku jsou různé symboly podle návrhu architekta a výtvarníka Aloise Meteláka, prvního ředitele železnobrodské sklářské školy. Možná ani jeho tvůrce sám vždy nevěděl, jak hlubokou symboliku zde intuičně tvoří. Podívejme se alespoň na některé z nich a podejme náměty na výklad či přemýšlení. Snad poodhrneme clonu do světa naší národní symboliky. První strana má nahoře obraz Komenského. Pod ním je symbol božské Trojice jako trojitý plamen. Z něho po stranách vyrůstají liliové pruty, což symbolicky znázorňuje budoucí spojení s principem Mariánství.

              Pod tím je loď poutníka, jenž se plaví světem viditelným (Orbis pictus) a v labyrintu světa hledá ráj srdce. Zde je souvislost Komenského s jeho základním spisem. Labyrint je symbolizován lodí, jejíž dvě plachty spojení duchovního principu mužského a ženského jsou poháněny větrem osudu, to je zákonem vyrovnání, všemi cestami, jimiž Prozřetelnost vede člověka k nabytí zkušeností a obohacení a zušlechtění duše. Životní pouť je ozařována dvanácti hvězdami zodiaku a vyjadřuje hledání věčných mysterií hvězd na cestě zatím bloudícího poutníka, který však upírá zraky k vládci zodiaku, k božskému Otci, a k síle Slunce Kristova. Pokud poutník s plachtou víry a plachtou lásky přijímá pokorně a oddaně vše z ruky boží, dojde s lodí svého cíle - své nebeské vlasti.

              V dalším poli je obraz Komenského se dvěma žáky. Vedle nich je lípa, znak mysterií budoucí slovanské éry. Komenský sedí ve středu s otevřenou biblí a drží v ruce jablko poznání dobra a zla - správného rozlišování sil časných a věčných, nespásných a spásných, bořivých a tvořivých. Vše nižší se člověk v labyrintu světa učí poznávat a odkládat, aby tím stavěl ráj srdce. Komenský jako učitel národů a zakladatel nového školství a osvěty drží toto jablko, což vyjadřuje předávání sil duchovní moudrosti, čerpané z evangelia, a mysterií Beránka božího svým žákům. Proto září za jeho hlavou dvě hvězdy: hvězda čisté moudrosti a čisté lásky, zatímco za hlavou každého žáka září zatím pouze jedna hvězda moudrosti.

              Zobrazení Beránka božího v ohni věčné lásky vyjadřuje, že slovanskou kulturu jednou povede všeláska Beránka božího a touha přemoci zlo a bolest země a vyrovnat je láskou. Beránek má pod sebou čtyři srdce, jež jsou symbolem čtyř cherubínů, známých už z dávných slovanských mýtů i rituálů, kteří duchovně inspirují a zejména budou inspirovat budoucí slovanská zasvěcení. Jsou to podle pradávných slovanských názvů Vatoped, Pantalejmon (někde též Pantělejmon), Zoograf a Chilandar.

              Na dalším poli je jinoch, klečící na zemi a hledící k výši. Nad ním je luna C zleva, někdejší symbol černé magie a lidského utrpení, kterým byli Čeští bratři postiženi. Avšak na druhé straně je symbol luny D, symbol dobra a evoluce, která vyrůstá překonáním osudu a proměnou bolesti v lásku a zla v dobro. Jinoch rozpíná ruce k Bohu v modlitbě a přijímá inspiraci věčných sil srdce. Za ním jsou dvě lípy - předzvěsti duchovního slovanství poté, co duše jinocha projde cestou na Golgotu ukřižování a následného vzkříšení a vítězství v Kristu nade vším zlem. Jen poctivou prací na zemi může člověk nalézt všechny síly ducha, chce-li postupně spět do ráje vyvolených vítězných.

              Dále rozeznáváme Husovu kněžskou čepičku-kvadrátek, ozářenou plameny Husovy hranice, jež vyjadřuje jeho mučednickou smrt. Výmluvná je i blízkost Husa s Komenským umístěným nahoře nad ním, neboť jeden převzal štafetu obrody národa od druhého. (Třetím následníkem této linie byl Masaryk.) Zevně se to jeví jako symbol víry Českých bratří, následujících Husa. Vnitřně je zde odhalena posloupnost zřetězení úkolů strážců naší vlasti a celé slovanské duchovní kultury, která je či spíše bude šestou v pořadí od zániku Atlantidy, jak je známo v různých dávných i současných zasvěceních. Možná proto je nad plameny šest hvězd předpovězené budoucí šesté kultury slovansko-filadelfské a ze stran čtyři lipové listy čtyř sil evangelické lásky, jež hoří v srdci Husa i Komenského.

              Učitel národů sedí s otevřenou biblí ve středu. Vlevo před ním je kalich, v němž je ponořen symbol zemského glóbu, prostoupeného hexagramem. Kalich je obklopen plamenem a za ním je lípa. To vyjadřuje oběť Husovu, z níž celá země přijala nesmrtelné síly vztahování se ke Kristu v plamenné lásce vědomě a svobodně, bez prostřednictví vnějších autorit a dogmat. Obětí za tuto tehdy novou pravdu uvolnil Hus tyto inspirace do zemské aury pro budoucí lidstvo. Z této duchovní esence vyšel později i Komenský. Je tu naznačeno, jak byla země proměněna mysteriem ukřižování na Golgotě, jímž síly hvězdy Kristovy v symbolu hexagramu zde naznačeném prostoupily Zemi a ta vzplála svěžím plamenem čistoty, radosti a svatosti. Na tento plamen navázal i plamen Husův, neboť i z jeho obětní mučednické smrti se uvolnily a přelily do zemské aury poklady lásky, vnitřní svobody a odvahy hledat pravdu.

              Na druhé straně obelisku stojí nahoře Mistr Jan Hus s kalichem v ruce, který vyjadřuje jednak následování Ježíše Krista, ale i mučednickou smrt Husovu. Jí plyne do světové evoluce základ duše vědomé pro vývoj budoucí slovanské duchovní kultury. Proto je pod Husem, snad opět tajnou inspirací Prozřetelnosti, nakreslen trojitý plamen jako symbol božské Trojice, z něhož vyrůstají lipové ratolesti slovanství.

              Na druhém poli je symbol srdce v kalichu ponořeného, který vyjadřuje oběť Husova srdce, naplněného láskou k Bohu, a cestu českých kališníků, již Hus otevírá. Pod kalichem je ornamentální výzdoba, jež se opakuje i na dalších polích. Sestává z dvou pětiplátkových růží Růžového paloučku, k nimž je připojena draperka ze tří proudů, symbolizující rosenkruciánskou cestu.

              Na třetím poli jsou zkřížené ryby, symbol hierarchie Duchů moudrosti, kteří korelují se znamením Ryb. Ryby jsou na vavřínovém věnci, který je opět symbolem vítězného věnce mučedníků, mezi nimiž je Mistr Jan v čele. Každý mučedník má pak prorockou sílu daru Slova božího, plynoucího ze zasvěcení Ryb. Jiné pole nese symbol Beránka na vavřínovém věnci. Beránek se dívá na lipový list, jako by střežil skrytou sílu duše lípy, která bude srozumitelnější až Slovanům budoucnosti. Kdo prožije sílu Beránka božího, prožije mysterium Kristovy golgotské oběti ve vlastním nitru a dojde Vzkříšení a daru božského tvůrčího Slova. Stane se duchovním Slovanem, to je stánkem božího Slova. Dále vidíme symbol svatého Ducha - holubici nad vavřínovým věncem. Zde je vyjádřen vnitřní mír a ráj srdce, osvíceného svatým Duchem, které prošlo bolestmi oběti na Golgotě k vítězství v Kristu vzkříšených a Duchem svatým křtěných následníků Pravdy a věčné Lásky. Zbylá pole obsahují jména některých Českých bratří.

              Na jednom z polí třetí strany je lev v ohni, který vyjadřuje symbol zasvěcení lidského srdce v Ohni Lásky boží a současně i zasvěcení našeho národa, který se má stát jednu v budoucnosti kolébkou šesté kultury. Proto prochází ohněm zkoušek, pádů a vzepětí, aby byl jednou proměněn a stal se národem vyvolených - nositelů Loga, božího tvůrčího Slova. Nad lvem jsou dva pentagramy (symboly lidství) po obou stranách. Jinak řečeno, značí asi toto: Překonej své nižší lidství v ohni zkoušek svého pozemského života, protože jen zlato v ohni zkoušené je zbaveno nečistých příměsí a je mystickým lvem i symbolem Krista a božího srdce v něm.

              Další pole nese obraz mladého muže, líbajícího zemi. U jeho hlavy i nohou jsou lipové listy. Zde je vyjádřen bol lásky, ale i síla opustit to nejdražší, co máme, pro Pravdu a Lásku k ní a vzdát se pozemského domova, abychom si vydobyli esoterní dar lípy - sbratření a tvůrčí Slovo. Současně je tím snad vyjádřeno, že kamkoliv zasvěcenec půjde, jeho myšlenky setrvají při významu lípy a jeho nohy budou kráčet ve stopách božího Slova, neboť cítí své duchovní slovanství. Jím budou vedeny všechny jeho kroky i v cizí zemi ve vzpomínce na duši českého národa.

              Pod tímto polem je bible v plamenech osvícení, plynoucího z drahokamů Pravdy v ní uložených, a nad ní je srdce. To je poklad, který si odnášejí Čeští bratři - Písmo svaté. Je to dar pokrmu boží Lásky, utěšitel i posvětitel jejich života. Další pole je vyplněno obrazem muže modlícího se v zanícení za vlast, s mučednickou bolestí v srdci. Pozvedá zrak ke třem lípám a přijímá božskou inspiraci lípy. Za ním v dáli se zjevuje trojboká Hora Poznání, na jejímž středním, nejvyšším vrcholu je postaven kalich. A v duchu snad zří poslání své vlasti, tvořící srdce Evropy, a její budoucí utrpení, vlastními hříchy na sebe uvalené, ale snad i její budoucí úkol před trůnem věčnosti. Snad zří, jak z krve mučedníků vykvetou rosenkruciánské růže - symbol zčištěných a rozvinutých lotosů a ze slzí utrpení vzkvetou růže věčně věrné lásky k Bohu a nebeské vlasti. Snad zří, že posláním člověka je proměnit lásku k vlasti pozemské ve věčnou touhu po vlasti nebeské, a zasvětit se pomoci při vykoupení lidstva. To vše může plynout z mysteria lípy a z věčných sil duchovního Slunce, které líbá srdce Evropy, za něž se muž modlí.

              Na ostatních polích je napsáno mj.: Z úcty k minulosti postavil Spolek Růžového paloučku roku 1921 ke dni 21. června. Čtvrtá strana je stejná jako druhá, pouze dole jsou jiná jména Českých bratří. Na mříži, zdobené ze všech čtyř stran, je ve středu Fénix vzkříšení věčného Ohně Lásky, zplozený z popelu bolesti, který vítězně vzlétá k nebi a nese zvěst proměny bolesti v lásku celému lidstvu.

https://ruzovypaloucek.cz

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a devět