Sergej O. Prokofjev - Rusko mezi minulostí a budoucností

Napsal Zdeněk Beil (») 1. 8. 2022 v kategorii Politika současnosti, souvislosti, přečteno: 80×

Přečtením otevřeného dopisu S.Kopyla jsme se mohli vžít do současných vztahů mezi Ruskem a Ukrajinou. V následující zkrácené verzi přednášky  Sergej O. Prokofjeva „Rusko mezi minulostí a budoucností“ z roku 1991 jsou popsány souvislosti současného chaosu v duchovně zaslíbené zemi.

"Při pohybu ze západu na východ Evropy dochází ke změně vztahu mezi zemí a nebem. V Británii se obloha zdá být široká , ale ne příliš vysoká - pravděpodobně kvůli nízkým mrakům. Je rovnoběžná se zemí a umožňuje nám orientovat se ve všech směrech. Ve střední Evropě se obloha jeví mnohem vyšší. Ve východní Evropě není obloha ani tak široká, jako spíše velmi vysoká.  Zdá se, že světlo se nešíří z jednoho bodu, ale že se přelévá ze všech stran. V Rusku není světlo silné, neoslňuje, je velmi laskavé.

Ruský výraz pro "světlo" je podobný ruskému výrazu pro "svět". Existuje výraz: V ruském jazyce se používá výraz "ten, kdo se narodil do světla" nebo "ten, kdo se narodil do bílého světla", což znamená "ten, kdo se narodil do světa".

Ruské pojetí tmy: Když přišli tatarští nájezdníci, říkalo se jim " tmáři".

Světlo a tma jsou vnímány jako dvě bytosti: jedna dobrá a druhá zlá. To připomíná druhý post - atlantský, perský, epoch: budoucí šestý post - atlantský epoch bude odrazem druhého.

Ruský lid - duch působí prostřednictvím světla. Rusové vytvářejí spojení se svým lidovým duchem prostřednictvím světla odrážejícího se od země. Nebude tomu tak vždy, neboť v šesté post - atlantské epoše se budou moci spojit se světlem přímo. Podle Rudolfa Steinera nás vlhkost udržuje v kontaktu s makrokosmem. V ruském kontinentálním suchém vzduchu je obzvláště ceněn "vlhký vzduch", který odráží světlo kosmu.

V ruské mytologii neexistují jednotliví bohové jako například v severské nebo řecké mytologii. Existují však obrazy kosmických sfér. Existuje nebeský Otec, otec světla , a makrokosmická Matka - z vlhka Matka Země , která přijímá světlo, jež pak vysílá do lidí. Toto odražené světlo je jejich syn , třetí sféra, která je ve sféře Země spjata s Kristem.

Když se Rusové obrátí k duchu, budou vždy hledět dolů ; to lze chápat jako vnitřní gesto skromnosti a ochranu před luciferským pokušením , k němuž je jejich hluboký, bohatý duševní - život činí náchylnými.

Rudolf Steiner hovořil o Rusech jako o " lidu Kristově ". Kristova substance je v jejich duších a její vědomí lze probudit prostřednictvím světla odrážejícího se od země. V ruštině je slovo "rolník" a slovo "křesťan " téměř totožné - venkovský lid je vnímán jako skutečný křesťan. Na počátku 20. století žilo více než 80 % Rusů na venkově - byla to obrovská země rolníků.

Uprostřed evropského Ruska se nachází žulová náhorní plošina , vysoká 300-400 m a velká jako Velká Británie. Působí jako jakási ochrana před silami zla, které existují ve středu země. ( V Severní Americe takové síly neustále vystupují na povrch) . severně od této náhorní plošiny je půda jílovitá a nepříliš úrodná. Jižně od ní se nachází úrodná "černozem".

Před staletími vedly tyto okolnosti k odlišným společenským strukturám. Na severu museli lidé spolupracovat, aby se uživili. Měli skvělé sociální a demokratické struktury. Zde je příklad. Ve městě Novgorad bylo zvykem, že se občané scházeli na centrálním náměstí před katedrálou svaté Sofie, aby projednali otázky společného života - úrodu, zákony, mír, válku. Každý občan měl právo zazvonit na velký novgoradský zvon a svolat schůzi. Všichni občané měli stejná práva. Půda byla ve společném vlastnictví. ( Sever Ruska býval nazýván zemí Svaté Sofie, přičemž Sofie byla zrcadlovým odrazem činnosti Otce. )

Na úrodnějším jihu bylo společenské uspořádání egoističtější ; nebylo třeba pracovat společně ve stejné míře , a půda mohla být držena individuálně nebo v malých rodinných jednotkách. Uprostřed , mezi severem a jihem, vznikla ruská vesnická komunita - mezi severní demokracií a jižním individualismem . když se bolševici chopili moci, bylo jejich záměrem tyto komunity zničit, což se jim také podařilo. Miliony rolníků byly zabity nebo deportovány do oblastí, kde nemohly žít. Takové vesnické komunity, kterým se podařilo přežít tatarské nájezdy, jsou nevolnické, ale nemohly přežít bolševiky. Pro Rusko to byla strašná tragédie; takové obce nebylo možné jednoduše obnovit, stejně jako demokracii na severu.

Legenda o Kitěži " vypráví o svatém jezeře Světlý Jarr, do něhož se potopilo zázračné město Kitěž . když se k městu na počátku období své nadvlády přiblížily mongolské hordy,

"Nebeský Jeruzalém" ze Zjevení svatého Jana je obrazem Jupiterova stupně na zemi. Šestá post-atlantská epocha bude předznamenávat tuto etapu. Kitež je malým odrazem Nebeského Jeruzaléma.

V Británii, kde jsou lidé v kontaktu se svou minulostí, je těžké si představit, jak jsou Rusové po 70 letech bolševismu odříznuti od své minulosti. Jaké možnosti má ruská duše, aby našla síly, které v minulosti vytvořily její společenské formy ? Jak řekl Rudolf Steiner ve svých přednáškách pro Rusy v letech 1912-13 , moderní duchovní věda je jedinou cestou. Je mnoho Rusů, kteří mají v srdci Kristův - Impuls, ale v hlavě mají chaos. nahradit bolševismus západním materialismem by bylo jako dávat kamení místo chleba. Moderní duchovní věda by přinesla nové spojení mezi srdcem a hlavou, které by ukázalo cestu ke světlu odrážejícímu se od země, a tím i k ruskému lidovému duchu a k budoucnosti.

Největší ideál v Rusku je sociální; je tu touha po bratrství , nakonec po takovém bratrství, v němž nikdo není šťastný, když je někdo jiný nešťastný. ( Musíme se naučit vidět Krista v každém člověku ; utrpení druhých je pak utrpením samotného Krista) To ukazuje na ducha - já, jehož rozvinutí bude úkolem šesté postatlantské epochy.

Na Západě je ideálem svoboda: rozvoj svobodného jedince. To souvisí s rozvojem vědomí duše páté postatlantské éry. Lze to pozorovat ve městě, jako je Londýn, kde je tolik malých domů. 'Angličan doma na svém zámku " odráží tuto touhu po svobodném prostoru, kterou pociťují západní jedinci a která je základem západní kultury .v Rusku se však lidé chtějí především cítit blíže jeden druhému.

Mezi tím kulturní vývoj v osmnáctém a devatenáctém století připravil půdu pro antroposofii.  Ten lze spatřovat v díle Goetha, Schillera, Fichteho, Hegela , Schellinga a Novalise. Od střední Evropy se duchovní věda musela vydat na západ, aby se kultura svobodného rozvoje jedince mohla rozvinout ve společenství a bratrství . duchovní věda se musela vydat také na východ. Pak nebude individuální rozvoj pociťován jako destruktivní pro bratrství . Ve světě by se mohlo rozvinout bratrství svobodných jedinců.

Západ se tedy dočkal svobodného rozvoje jednotlivce. Duchovní věda vyšla z kultury střední Evropy. V Rusku je ideálem bratrství .

Ve skutečnosti se Evropa nesjednotí ekonomickými ani politickými prostředky , ale můžeme se ji naučit vnímat jako organismus. můžeme rozpoznat jevy, které v ní jsou . podívejme se na zvuky řeči. Zvuk ah je zvukem úcty a otevřenosti vůči světu a duchu. Slovo ee je spíše výrazem individuality. Oba zvuky jsou vlastní anglickému "I" . ruské "já" je "ja" , zvuk, který postupuje od individuality k úctě - obrácení "já". Mezi nimi je německé "ich" , které poukazuje na ústřední bytí , ústřední událost pozemského vývoje. Takové a další jevy nám umožňují praktikovat sebepoznání jako Evropanům . poté, co jsme pochopili fenomén Západ - Blízký východ v evropském kontextu, můžeme jej rozšířit na celý svět. Pak bude Evropa schopna fungovat jako srdce a ukazovat lidstvu cestu do budoucnosti.

Lidská bytost, mikrokosmos , obsahuje celý svět. Máme v sobě všechny národnosti , i když ty, které jsou nám dány, jsou "větší" , pro nás zřejmější než ty, které můžeme rozvíjet. "Němec ' v Angličanovi je malý a Rus ještě menší. U Rusa je situace opačná. Takové studie jsou základem pro duchovní Evropu budoucnosti.“

Zkrácená verze přednášky, která zazněla na výroční valné hromadě Antroposofické společnosti ve Velké Británii v roce 1991.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedna a dvanáct