VIII. SPRAVEDLNOST – Justice

Napsal Zdeněk Beil (») 10. 10. 2022 v kategorii Ukrajina, přečteno: 58×

SPRAVEDLNOST – Justice

Článek 124. Spravedlnost na Ukrajině vykonávají výhradně soudy.

Delegování funkcí soudu, jakož i přisvojování si těchto funkcí jinými orgány nebo úředníky, nejsou povoleny.

Působnost soudů se vztahuje na jakýkoli právní spor a jakékoli trestní stíhání. V případech stanovených zákonem soudy posuzují i ​​další případy.

Povinný postup urovnávání sporů v přípravném řízení může být stanoven zákonem.

Lidé se přímo podílejí na výkonu spravedlnosti prostřednictvím porot.

Ukrajina může uznat jurisdikci Mezinárodního trestního soudu za podmínek definovaných Římským statutem Mezinárodního trestního soudu.

(část šestá článku 124 ve znění zákona Ukrajiny

ze dne 06.02.2016 N 1401-VIII nabývá účinnosti dnem 30.06.2019)

Článek 125. Soudní systém na Ukrajině je vybudován podle zásad teritoriality a specializace a je určen zákonem.

Soud je tvořen, reorganizován a likvidován zákonem, jehož návrh předkládá Nejvyšší radě Ukrajiny prezident Ukrajiny po konzultaci s Nejvyšší radou spravedlnosti.

Nejvyšší soud je nejvyšší soud v soudním systému Ukrajiny.

Podle zákona mohou jednat vyšší specializované soudy.
 
Správní soudy působí při ochraně práv, svobod a zájmů fyzických osob v oblasti veřejnoprávních vztahů.
 
Vytvoření mimořádných a zvláštních soudů není povoleno.
 
Článek 126. Nezávislost a nedotknutelnost soudce jsou zaručeny ústavou a zákony Ukrajiny.
 
Je zakázáno jakkoli ovlivňovat rozhodčího.
 
Bez souhlasu Nejvyšší rady spravedlnosti nesmí být soudce zadržen nebo držen ve vazbě nebo zatčen do doby, než soud vynese rozsudek o vině, s výjimkou zadržení soudce během nebo bezprostředně po spáchání závažného nebo zvlášť závažného trestného činu. .
 
Soudce nemůže nést odpovědnost za rozhodnutí soudu, které učinil, s výjimkou spáchání trestného činu nebo kárného provinění.
 
Soudce zastává funkci na dobu neurčitou.
 
Důvody pro odvolání soudce jsou:
 
1) neschopnost vykonávat pravomoc ze zdravotních důvodů;
 
2) porušení požadavků týkajících se nekompatibility soudcem;
 
3) spáchání závažného disciplinárního provinění, hrubého nebo soustavného zanedbávání povinností, které je neslučitelné s postavením soudce nebo odhalilo jeho neslučitelnost s vykonávanou funkcí;
 
4) podání žádosti o odstoupení nebo odstoupení z funkce z vlastní vůle;
5) odmítnutí převodu k jinému soudu v případě likvidace nebo reorganizace soudu, u kterého soudce vykonává funkci;
 
6) porušení povinnosti potvrdit zákonnost zdroje původu majetku.
 
Pravomoci soudce zanikají v případě, že:
 
1) dosažení šedesáti pěti let věku soudcem;
 
2) ukončení ukrajinského občanství nebo získání občanství jiného státu soudcem;
 
3) nabytí právní moci soudního rozhodnutí o prohlášení soudce za nezvěstného nebo prohlášeného za mrtvého, za nezpůsobilého nebo částečně nezpůsobilého;
 
4) smrt soudce;
 
5) nabytí právní moci rozsudku o vině proti soudci ze spáchání trestného činu.
 
Stát zajišťuje osobní bezpečnost soudce a jeho rodinných příslušníků.
 
Článek 127. Spravedlnost vykonávají soudci. V případech stanovených zákonem je spravedlnost vykonávána za účasti porot.
 
Soudce nemůže být členem politických stran, odborů, účastnit se jakékoli politické činnosti, mít zastupitelský mandát, zastávat jiné placené funkce, vykonávat jinou placenou práci, kromě vědecké, pedagogické nebo tvůrčí.
Do funkce může být jmenován občan Ukrajiny ne mladší třiceti let a ne starší pětašedesáti let, který má vyšší právnické vzdělání a odbornou činnost v oboru práva po dobu alespoň pěti let, je způsobilý, ctnostný a ovládá státní jazyk. pozici soudce. Zákon může stanovit další požadavky pro jmenování do funkce soudce.
 
Pro soudce specializovaných soudů mohou být v souladu se zákonem stanoveny další požadavky na vzdělání a praxi odborné činnosti.
 
Článek 128. Jmenování do funkce soudce provádí prezident Ukrajiny na základě předložení Vysoké rady spravedlnosti v souladu s postupem stanoveným zákonem.
 
Jmenování do funkce soudce se provádí konkursem, s výjimkou případů stanovených zákonem.
 
Předsedu Nejvyššího soudu volí a odvolává tajným hlasováním plénum Nejvyššího soudu postupem stanoveným zákonem.
 
Článek 129. Soudce při výkonu spravedlnosti je nezávislý a řídí se právním státem.
 
Hlavní zásady soudního řízení jsou:
 
1) rovnost všech účastníků soudního řízení před zákonem a před soudem;
 
2) zajištění důkazu viny;
 
3) kontradiktornost stran a svoboda při poskytování důkazů soudu a při prokazování jejich přesvědčivosti před soudem;
 
4) zachování veřejného obvinění u soudu státním zástupcem;
 
5) poskytnutí práva obviněnému na obhajobu;
6) publicita soudního řízení a jeho kompletní záznam technickými prostředky;
 
7) přiměřené podmínky pro posouzení případu soudem;
 
8) poskytnutí práva na odvolání a v zákonem stanovených případech na kasační stížnost proti rozhodnutí soudu;
 
9) závaznost soudního rozhodnutí.
 
Zákon může stanovit i další zásady soudního řízení.
 
Soudní řízení vede samosoudce, senát nebo porota.
 
Za nerespektování soudu nebo soudce nesou viníci právní odpovědnost.
 
Článek 1291. Soud rozhoduje jménem Ukrajiny. Rozhodnutí soudu je závazné.
 
Stát zajišťuje výkon soudního rozhodnutí v souladu se zákonem.
 
Na výkon soudního rozhodnutí dohlíží soud.
 
Článek 130. Stát poskytuje financování a řádné podmínky pro fungování soudů a činnost soudců. Ve státním rozpočtu Ukrajiny jsou výdaje na údržbu soudů stanoveny samostatně s přihlédnutím k návrhům Vysoké rady spravedlnosti.
 
Výši odměny soudce stanoví zákon o soudnictví.
 
( K ochraně profesních zájmů soudců a řešení otázek vnitřní činnosti soudů v souladu se zákonem působí soudcovská samospráva.)
Článek 131. Na Ukrajině působí Nejvyšší rada spravedlnosti, která:
 
1) podává žádost o jmenování soudcem;
 
2) rozhoduje o porušení požadavků týkajících se neslučitelnosti soudcem nebo státním zástupcem;
 
3) posuzuje stížnosti proti rozhodnutí příslušného orgánu přivést soudce nebo státního zástupce ke kárné odpovědnosti;
 
4) rozhoduje o odvolání soudce z funkce;
 
5) dává souhlas k zadržení soudce nebo jeho ponechání ve vazbě;
 
6) rozhoduje o dočasném vyloučení soudce z výkonu soudnictví;
 
7) přijímá opatření k zajištění nezávislosti soudců;
 
8) rozhoduje o přeložení soudce z jednoho soudu na druhý;
 
9) vykonávat další pravomoci stanovené touto ústavou a zákony Ukrajiny.
 
Nejvyšší rada spravedlnosti se skládá z jednadvaceti členů, z nichž deset je voleno Kongresem soudců Ukrajiny z řad soudců nebo soudců ve výslužbě, dva jsou jmenováni prezidentem Ukrajiny, dva jsou voleni Nejvyšší radou Ukrajiny, dva jsou voleni Kongresem právníků Ukrajiny, dva - voleni Všeukrajinskou konferencí státních zástupců, dva - voleni Kongresem zástupců právnických vysokých škol a vědeckých institucí.
 
Postup při volbě (jmenování) členů Nejvyšší soudní rady stanoví zákon.
 
Předseda Nejvyššího soudu je ex officio členem Nejvyšší rady spravedlnosti.
Funkční období volených (jmenovaných) členů Nejvyšší rady spravedlnosti je čtyřleté. Stejná osoba nemůže být členem Nejvyšší rady spravedlnosti dvě po sobě jdoucí období.
 
Člen Nejvyšší soudní rady nemůže být členem politických stran, odborů, účastnit se jakékoli politické činnosti, mít zastupitelský mandát, zastávat jiné placené funkce (kromě funkce předsedy Nejvyššího soudu), vykonávat jiné placené funkce. práce, kromě vědecké, učitelské nebo tvůrčí
 
Člen Vysoké soudní rady musí patřit k právnické profesi a splňovat kritérium politické neutrality.
 
Zákon může stanovit další požadavky na člena Nejvyšší soudní rady.
 
Nejvyšší soudní rada nabývá pravomoci s výhradou volby (jmenování) nejméně patnácti jejích členů, z nichž většinu tvoří soudci.
 
V souladu se zákonem jsou v justici utvářeny orgány a instituce zajišťující výběr soudců, státních zástupců, jejich odbornou přípravu, hodnocení, projednávání případů ohledně jejich kárné odpovědnosti, finanční a organizační zabezpečení soudů.
 
(1. Na Ukrajině existuje státní zastupitelství, které provádí:
 
1) vedení veřejné žaloby u soudu;
 
2) organizace a procesní řízení předsoudního vyšetřování, řešení dalších záležitostí v souladu se zákonem v průběhu trestního řízení, dohled nad skrytými a jinými vyšetřovacími a pátracími akcemi orgánů činných v trestním řízení;
 
3) zastupování zájmů státu u soudu ve výjimečných případech a způsobem stanoveným zákonem.
Organizaci a postup státního zastupitelství stanoví zákon.
 
V čele státního zastupitelství na Ukrajině stojí generální prokurátor, kterého jmenuje a odvolává prezident Ukrajiny se souhlasem Nejvyšší rady Ukrajiny.
 
Funkční období generálního prokurátora je šest let. Stejná osoba nemůže zastávat funkci generálního prokurátora dvě po sobě jdoucí období.
 
Předčasné odvolání z funkce generálního prokurátora se provádí výhradně v případech a z důvodů stanovených touto Ústavou a zákonem.)
 
(2. Na Ukrajině existuje advokátní komora pro poskytování odborné právní pomoci.
 
Nezávislost baru je zaručena.
 
Zásady organizace a činnosti baru a realizace baru na Ukrajině jsou stanoveny zákonem.
 
Advokát výhradně zastupuje jinou osobu u soudu, stejně jako obhajobu před trestním oznámením.
 
Zákon může stanovit výjimky týkající se zastupování před soudem v pracovněprávních sporech, sporech o ochranu sociálních práv, o volbách a referendech, v drobných sporech, jakož i o zastupování nezletilých nebo nezletilých a osob uznaných soudem za nezpůsobilé nebo jejichž způsobilost k právním úkonům je omezena.)
 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedna a čtyři