MÍSTNÍ SAMOSPRÁVA
Článek 140. Místní samospráva je právo územního společenství - obyvatel obce nebo dobrovolného sdružení obyvatel více obcí, městeček a měst do venkovského společenství - samostatně řešit otázky místního významu v mezích Ústavy a zákony Ukrajiny.
Specifika místní samosprávy ve městech Kyjev a Sevastopol určují samostatné zákony Ukrajiny.
Místní samosprávu vykonává územní společenství zákonem stanoveným postupem, a to přímo i prostřednictvím orgánů místní samosprávy: obce, osady, zastupitelstev měst a jejich výkonných orgánů.
Okresní a krajská zastupitelstva jsou orgány místní samosprávy, které zastupují společné zájmy územních společenství obcí, měst a měst.
Problematika organizace řízení obvodů ve městech patří do kompetence zastupitelstev měst.
Obecní, osadní a městská rada mohou z iniciativy obyvatel povolit vytvoření domovních, ulic, čtvrtí a jiných samosprávných orgánů obyvatelstva a obdarovat je částí vlastních kompetencí, financí a majetku.
Článek 141. Složení zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblasti zahrnuje poslance, kteří jsou voleni obyvateli obce, města, města, okresu, kraje na základě všeobecného, rovného, přímého volebního práva tajným hlasováním. Funkční období zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblastního zastupitelstva, jehož poslanci jsou voleni v řádných volbách, je pětileté. Zánik působnosti zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblasti má za následek zánik působnosti poslanců příslušného zastupitelstva.
Územní společenství volí na základě všeobecného, rovného, přímého volebního práva tajným hlasováním, respektive předsedu obce, osady nebo města, který stojí v čele výkonného orgánu zastupitelstva a předsedá jeho jednání. Funkční období starosty obce, osady nebo města zvoleného v řádných volbách je pět let.
Řádné volby do zastupitelstev obcí, městysů, měst, okresů, krajů, obcí, městysů a měst se konají poslední neděli v říjnu pátého roku působnosti příslušného zastupitelstva nebo příslušného předsedy zvoleného v řádných volbách.
Postavení vedoucích, náměstků a výkonných orgánů zastupitelstva a jejich pravomoci, pořadí vzniku, reorganizace, likvidace stanoví zákon.
Předsedu okresu a předsedu krajské rady volí příslušné zastupitelstvo a stojí v čele výkonného aparátu zastupitelstva.
Článek 142. Hmotnou a finanční základnou územní samosprávy je movitý a nemovitý majetek, příjmy územních rozpočtů, jiné fondy, pozemky, přírodní zdroje ve vlastnictví územních společenství obcí, městeček, měst, obvodů ve městech, jakož i objektů jejich společného užívání majetku ve správě okresních a krajských zastupitelstev.
Územní společenství obcí, měst a měst mohou na smluvním základě sdružovat objekty ve vlastnictví obce i rozpočtové prostředky na realizaci společných projektů nebo na společné financování (údržbu) komunálních podniků, organizací a institucí a vytvářet vhodné orgány a služby pro tento účel.
Stát se podílí na tvorbě příjmů rozpočtu územní samosprávy, finančně podporuje územní samosprávu. Výdaje orgánů místní samosprávy, které vznikly v důsledku rozhodnutí státních orgánů, hradí stát.
Článek 143. Územní společenství obcí, městeček a měst přímo nebo prostřednictvím jimi tvořených orgánů místní samosprávy hospodaří s majetkem, který je v obecním vlastnictví; schvalovat programy socioekonomického a kulturního rozvoje a sledovat jejich realizaci; schvaluje rozpočty příslušných administrativně-územních celků a sleduje jejich plnění; stanovit místní daně a poplatky v souladu se zákonem; zajistit konání místních referend a realizaci jejich výsledků; formovat, reorganizovat a likvidovat komunální podniky, organizace a instituce, jakož i vykonávat kontrolu nad jejich činností; řešit další záležitosti místního významu, svěřené zákonem do jejich působnosti.
Krajská a okresní zastupitelstva schvalují programy sociálně-ekonomického a kulturního rozvoje příslušných krajů a okresů a sledují jejich plnění; schvaluje okresní a krajské rozpočty, které jsou tvořeny z prostředků státního rozpočtu na jejich rozdělení mezi územní samosprávné celky nebo na realizaci společných projektů a z prostředků čerpaných smluvně z místních rozpočtů na realizaci společných sociálně-ekonomických a kulturních programů, a sledovat jejich provádění; řešit další záležitosti svěřené zákonem do jejich působnosti.
Orgánům místní samosprávy může být zákonem udělena samostatná působnost výkonných orgánů. Stát financuje výkon těchto pravomocí v plném rozsahu na náklady státního rozpočtu Ukrajiny nebo přidělováním samostatných státních daní do místního rozpočtu v souladu s postupem stanoveným zákonem a převádí příslušné státní objekty na místní samosprávu těla.
Orgány místní samosprávy podléhají ve věcech výkonu působnosti orgánů výkonné moci kontrole příslušných orgánů výkonné moci.
Článek 144. Orgány místní samosprávy v mezích zákonem vymezených pravomocí rozhodují závazně pro příslušné území.
Rozhodnutí orgánů místní samosprávy z důvodu jejich rozporu s ústavou nebo zákony Ukrajiny jsou pozastavena v souladu s postupem stanoveným zákonem se současným odvoláním k soudu.
Článek 145. Práva místní samosprávy jsou chráněna u soudu.
Článek 146. Další otázky organizace místní samosprávy, vznik, činnost a odpovědnost orgánů místní samosprávy stanoví zákon.