XI. MÍSTNÍ SAMOSPRÁVA

Napsal Zdeněk Beil (») 10. 10. 2022 v kategorii Ukrajina, přečteno: 65×

MÍSTNÍ SAMOSPRÁVA

Článek 140. Místní samospráva je právo územního společenství - obyvatel obce nebo dobrovolného sdružení obyvatel více obcí, městeček a měst do venkovského společenství - samostatně řešit otázky místního významu v mezích Ústavy a zákony Ukrajiny.

Specifika místní samosprávy ve městech Kyjev a Sevastopol určují samostatné zákony Ukrajiny.

Místní samosprávu vykonává územní společenství zákonem stanoveným postupem, a to přímo i prostřednictvím orgánů místní samosprávy: obce, osady, zastupitelstev měst a jejich výkonných orgánů.

Okresní a krajská zastupitelstva jsou orgány místní samosprávy, které zastupují společné zájmy územních společenství obcí, měst a měst.

Problematika organizace řízení obvodů ve městech patří do kompetence zastupitelstev měst.

Obecní, osadní a městská rada mohou z iniciativy obyvatel povolit vytvoření domovních, ulic, čtvrtí a jiných samosprávných orgánů obyvatelstva a obdarovat je částí vlastních kompetencí, financí a majetku.

Článek 141. Složení zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblasti zahrnuje poslance, kteří jsou voleni obyvateli obce, města, města, okresu, kraje na základě všeobecného, ​​rovného, ​​přímého volebního práva tajným hlasováním. Funkční období zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblastního zastupitelstva, jehož poslanci jsou voleni v řádných volbách, je pětileté. Zánik působnosti zastupitelstva obce, osady, města, okresu, oblasti má za následek zánik působnosti poslanců příslušného zastupitelstva.

Územní společenství volí na základě všeobecného, ​​rovného, ​​přímého volebního práva tajným hlasováním, respektive předsedu obce, osady nebo města, který stojí v čele výkonného orgánu zastupitelstva a předsedá jeho jednání. Funkční období starosty obce, osady nebo města zvoleného v řádných volbách je pět let.

Řádné volby do zastupitelstev obcí, městysů, měst, okresů, krajů, obcí, městysů a měst se konají poslední neděli v říjnu pátého roku působnosti příslušného zastupitelstva nebo příslušného předsedy zvoleného v řádných volbách.

Postavení vedoucích, náměstků a výkonných orgánů zastupitelstva a jejich pravomoci, pořadí vzniku, reorganizace, likvidace stanoví zákon.

Předsedu okresu a předsedu krajské rady volí příslušné zastupitelstvo a stojí v čele výkonného aparátu zastupitelstva.

Článek 142. Hmotnou a finanční základnou územní samosprávy je movitý a nemovitý majetek, příjmy územních rozpočtů, jiné fondy, pozemky, přírodní zdroje ve vlastnictví územních společenství obcí, městeček, měst, obvodů ve městech, jakož i objektů jejich společného užívání majetku ve správě okresních a krajských zastupitelstev.
 
Územní společenství obcí, měst a měst mohou na smluvním základě sdružovat objekty ve vlastnictví obce i rozpočtové prostředky na realizaci společných projektů nebo na společné financování (údržbu) komunálních podniků, organizací a institucí a vytvářet vhodné orgány a služby pro tento účel.
 
Stát se podílí na tvorbě příjmů rozpočtu územní samosprávy, finančně podporuje územní samosprávu. Výdaje orgánů místní samosprávy, které vznikly v důsledku rozhodnutí státních orgánů, hradí stát.
 
Článek 143. Územní společenství obcí, městeček a měst přímo nebo prostřednictvím jimi tvořených orgánů místní samosprávy hospodaří s majetkem, který je v obecním vlastnictví; schvalovat programy socioekonomického a kulturního rozvoje a sledovat jejich realizaci; schvaluje rozpočty příslušných administrativně-územních celků a sleduje jejich plnění; stanovit místní daně a poplatky v souladu se zákonem; zajistit konání místních referend a realizaci jejich výsledků; formovat, reorganizovat a likvidovat komunální podniky, organizace a instituce, jakož i vykonávat kontrolu nad jejich činností; řešit další záležitosti místního významu, svěřené zákonem do jejich působnosti.
 
Krajská a okresní zastupitelstva schvalují programy sociálně-ekonomického a kulturního rozvoje příslušných krajů a okresů a sledují jejich plnění; schvaluje okresní a krajské rozpočty, které jsou tvořeny z prostředků státního rozpočtu na jejich rozdělení mezi územní samosprávné celky nebo na realizaci společných projektů a z prostředků čerpaných smluvně z místních rozpočtů na realizaci společných sociálně-ekonomických a kulturních programů, a sledovat jejich provádění; řešit další záležitosti svěřené zákonem do jejich působnosti.
 
Orgánům místní samosprávy může být zákonem udělena samostatná působnost výkonných orgánů. Stát financuje výkon těchto pravomocí v plném rozsahu na náklady státního rozpočtu Ukrajiny nebo přidělováním samostatných státních daní do místního rozpočtu v souladu s postupem stanoveným zákonem a převádí příslušné státní objekty na místní samosprávu těla.
 
Orgány místní samosprávy podléhají ve věcech výkonu působnosti orgánů výkonné moci kontrole příslušných orgánů výkonné moci.

Článek 144. Orgány místní samosprávy v mezích zákonem vymezených pravomocí rozhodují závazně pro příslušné území.
 
Rozhodnutí orgánů místní samosprávy z důvodu jejich rozporu s ústavou nebo zákony Ukrajiny jsou pozastavena v souladu s postupem stanoveným zákonem se současným odvoláním k soudu.
 
Článek 145. Práva místní samosprávy jsou chráněna u soudu.
 
Článek 146. Další otázky organizace místní samosprávy, vznik, činnost a odpovědnost orgánů místní samosprávy stanoví zákon.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a dvanáct